Theo van Duivenbode gastspreker op druk bezochte sponsoravond.16-03-2010 Dinsdagavond 16 maart was de Roda kantine weer het toneel voor de sponsoravond met gastspreker. Hiervoor had de sponsorcommissie deze keer Theo van Duivenbode bereid gevonden. Theo wist het publiek deze avond volledig te boeien met een zeer sterke presentatie waarin hij zijn visie gaf over hoe een betaald voetbalorganisatie in deze tijd geleid zou moeten worden waarbij hij op kundige wijze telkens ook de parallel trok naar het bedrijfsleven. Vanaf 18.30 uur werden de genodigden bij binnenkomst door de dames van de catering hartelijk ontvangen met een heerlijk glaasje prosecco. Om 19.00 uur heette Hans Broekhuisen namens Roda’46 alle aanwezigen van harte welkom en opende hij het buffet. Dit keer geheel verzorgd door Golf-, Congres- en Partycentrum Edda Huzid. De opgemaakte tafels in de sponsorruimte waren voorzien van een voortreffelijk buffet met o.a. heerlijke salades, pasta’s, verse groentes en diverse vis- en vleesgerechten. Na te hebben kunnen genieten van al deze heerlijke gerechten was het woord aan onze algemeen voorzitter Roelf Willemstein. Roelf kon onze sponsors met trots laten weten dat deze zomer het hoofdveld zal worden voorzien van kunstgras. Verder wordt onderzocht op welke wijze onze kleedaccommodatie op korte- of middellange termijn kan worden gerenoveerd. Een noviteit is verder dat Roda’46 als eerste vereniging van Nederland is overgaan naar een systeem van cashless betalen. Daarna was de tijd aangebroken waarvoor iedereen was gekomen namelijk onze gastspreker voor die avond Theo van Duivenbode. De gereed liggende microfoon hoefde niet te worden gebruikt want Theo wist met luide en duidelijke stem met zijn indrukwekkende verhaal de volgestroomde kantine volledig stil te krijgen (ondanks zijn verzoek om interrupties). Aangezien de jongere generaties de successen van Theo in het tenue van Ajax en Feyenoord, zowel nationaal als internationaal, niet hebben meegemaakt startte Theo met een korte introductie over zijn voetballoopbaan (die hij begonnen is bij De Spartaan) en zijn maatschappelijke carrière waar hij onder andere als commercieel directeur werkzaam is geweest bij De Amersfoortse Verzekeringen en Stad Rotterdam Verzekeringen. Ook was hij lid van het sectiebestuur van de KNVB, lid van de Ledenraad van Ajax en heeft hij een grote bijdrage geleverd aan het in 2008 gepubliceerd rapport “Ajax, de weg naar winst” van de Commissie-Coronel die onderzoek deed naar de organisatie en het technisch beleid van de afgelopen 10 jaar.
In een indrukwekkend betoog zette Theo vervolgens uiteen hoe in zijn ogen een betaald voetbalorganisatie geleid zou moeten worden. Belangrijke pijlers hierbij zijn de deskundigheid van het bestuur waar voetbalkennis onontbeerlijk is en een juiste volgordelijkheid van aanstellingen. Het bestuur dient op basis van visie en clubcultuur een coach aan te stellen die een speler beter kan maken en er voor zorgt dat er spelvreugde wordt beleefd. In het hedendaagse voetbal wordt in de ogen van Theo vooral opportunistisch gehandeld met als gevolg dat er enorme bedragen worden verspild. Zowel in relatie tot de aanstelling van coaches als het aantrekken van spelers uit het buitenland (dure middelmaat) of spelers die over hun hoogtepunt heen zijn en jeugdige spelers onvoldoende op sleeptouw kunnen nemen. Zijn visie onderstreepte Theo met talloze voorbeelden (en anekdotes) uit de recente praktijk. In de vergelijking naar het bedrijfsleven zou een onderneming die geen goede begroting heeft, zoals in de voetbalwereld regelmatig het geval is, in veel gevallen al lang failliet zijn aldus Theo. In navolging van Johan Cruyff (de beste speler ooit waarbij spelers 1 of 2 niveaus boven hun eigen niveau konden spelen) hield Theo ook een vurig pleidooi voor het investeren in de jeugdopleiding. Het op zeer jeugdige leeftijd scouten van jeugd wees Theo echter van de hand (talent verloochent zich niet). Ook gaf Theo aan welke verenigingen het in zijn ogen momenteel (financieel en beleidstechnisch) goed voor elkaar hebben en waarom. Naast het leggen van de relaties naar het bedrijfsleven spendeerde Theo in zijn toespraak ook aandacht aan sponsoring, de motieven hiertoe en de vraag wat een sponsor hiervoor terug krijgt dan wel mag terug verwachten. Hiermee kwam een einde aan het ruim 5 kwartier duurde betoog van Theo van Duivenbode en kon er nog gezellig worden nagepraat en gediscussieerd bij de aansluitende borrel. Dankzij de goede voorbereidingen, de enorme inzet en het enthousiasme van alle betrokken vrijwilligers en natuurlijk de medewerkers van Edda Huzid kon ook deze avond weer uitgroeien tot een zeer succesvolle sponsoravond. De sponsorcommissie.
terug
|